Ergenlik Döneminde Ailelerin Rolü: Yönetici Değil Rehber Olmak
Gaziantep Üniversitesi (GAÜN) Tıp Fakültesi Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Mehmet Karadağ, ailelerin ergenlik sürecindeki çocuklarına yönetici pozisyonunda değil “rehber” rolünde yaklaşması gerektiğini bildirdi.
Dr. Mehmet Karadağ, AA muhabirine verdiği demeçte, ergenlik döneminde ailelerin bazı süreçleri yanlış yorumlayabileceği ve ergen bireylerle orta yol bulmaları gerektiğini belirtti.
Karadağ, ailelerin ergenlikte çocuklarının yanında olması ve doğru bilgileri aktarması gerektiğini vurgulayarak, “Ergenlik sürecinde ortaya çıkan psikolojik rahatsızlık durumlarında ruh sağlığı uzmanlarına başvurulmalıdır.” şeklinde konuştu.
Ergenlikte teknoloji bağımlılığının yanlış anlaşılmaması gerektiğini ifade eden Karadağ, ergenlerin teknolojiyi sosyal amaçlarla kullanabileceklerini, bu durumun olumlu bir şekilde ilerlemesinin mümkün olduğunu belirtti:
“Teknoloji bağımlılığı, belirlenmiş sınırlar çerçevesinde ele alınması gereken net bir tablodur. Ergenler teknolojiyi sadece uygun şekilde kullanmak, sosyalleşmek, eğlenmek veya bilgi edinmek için kullanabilirler. Bu nedenle, bağımlılık olarak nitelendirmek yerine kullanım süresi ve niteliğine bakarak değerlendirmek gerekir.”
Ailelerin Desteği Olumsuz Düşüncelerden Kurtulma İhtimalini Arttırıyor
Ergenlik döneminde aile desteğinin, bireyin yetişkinlik yolculuğunda adım adım ilerlemesine yardımcı olacak en önemli faktör olduğunu vurgulayan Karadağ, şunları söyledi:
“Aileler, çocuklarına yönetici değil rehber olarak yaklaştıklarında, çocukların motivasyonunu artırabilir ve ilgi duydukları alanlara destek olabilirler. Bu şekilde, ergenler aileden kopmayacaklar ve güçlü bir ilişkiyle büyüme süreçlerini deneyimleyecekler.”
Karadağ, ergenlik döneminde olumsuz çevresel etkenlerle başa çıkmak için kendine zarar verme, intihar gibi düşüncelere kapılan gençlerin ailelerinin rehberliğiyle olumsuz düşüncelerden kurtulma şanslarının artabileceğini belirtti.
Ergenlere daha olumlu bir şekilde yaklaşmanın önemine dikkat çeken Karadağ, “Ergenlik sürecinde, gençlerin verdiği tepkilere hemen karşı çıkma yerine onları anlamaya çalışmalı ve desteklemeye odaklanmalıyız. Ergenlere saygı göstermeli ve birlikte doğru veya ortak çözümlere odaklanmalıyız.” şeklinde konuştu.